Akty prawne

EUROPEJSKI PLAN ROZWOJU SZKOŁY

 

 

EUROPEJSKI PLAN ROZWOJU

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. Jana Brzechwy w JABŁOWIE

NA LATA 2019-2025

 

WSTĘP

Szkoła XXI wieku to szkoła szybko zmieniającej się rzeczywistości. Intensywny rozwój technologii informacyjnej, ogromne możliwości komunikowania się i migracje ludzi związane od potrzeb edukacyjnych poprzez zawodowe do kulturowo- poznawczych  są  jednym z głównych nośników tych zmian. Niezbędnymi warunkami do tego, aby młody człowiek spełniał swoją rolę społeczną są: ukończone kształcenie, zdolność uczenia się, zdobyte i rozwinięte kompetencje kluczowe. Wśród kompetencji kluczowych, w kontekście europejskim, najwyższą wartość ma: porozumiewanie się w językach obcych, posługiwanie się ciągle unowocześnianymi technikami informatycznymi i komunikacyjnymi, umiejętność korzystania z różnych, nawet obcojęzycznych źródeł informacji oraz wykorzystania swoich zasobów w życiu prywatnym i zawodowym. Ważna jest także umiejętność współpracy w grupie, współdziałania w zespołach zadaniowych także międzynarodowych. Z tym związana jest także umiejętność organizowania własnej pracy, swoich współpracowników oraz umiejętność rozwiązywania problemów.

Jako nauczyciele kształcimy najlepiej jak potrafimy młodych Europejczyków. Przygotowujemy do pracy nie tylko w kraju ale i za granicą. Powinniśmy także na swoim przykładzie pokazać jak odnaleźć się w zmieniającej rzeczywistości, dlatego sami powinniśmy kształcić się za granicą i pokazywać, jak przekraczać granicę i rozwijać się na wielu płaszczyznach. Chcemy być przykładem aktywności i innowacyjności w pracy, chcemy być inspiratorami dla naszych uczniów, nauczyć jak przystosować  się i kształcić w tempie zmieniającego się świata. Chcemy pokazać, jak radzić sobie na rynku pracy i odpowiadać na nowoczesne, europejskie standardy edukacyjne i zawodowe.

Kiedy perspektywą dla szkoły są nowoczesne standardy edukacyjne  Rada Pedagogiczna naszej szkoły przeanalizowała potrzeby środowiska szkolnego i wyznaczyła tory rozwoju europejskiego naszej placówki dotyczące: kształcenia uczniów, podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, innowacyjności i wzmocnienia kompetencji uczniów i nauczycieli.

 

I.   WYNIKI ANALIZY POTRZEB ŚRODOWISKA SZKOLENEGO

Cele, które mają pomóc podnieść jakość pracy, zrozumieć potrzeby i wdrożyć europejski wymiar edukacji to:

  1. Dostosowanie metod nauczania do standardów europejskich- treści kształcenia odpowiadają podstawie programowej oraz obowiązującym standardom wymagań egzaminacyjnych. Nowoczesne europejskie standardy edukacyjne wymagają rozwijania kompetencji kluczowych i praktycznych umiejętności uczniów, zwłaszcza w formie pracy zespołowej, z zakresu biegłości posługiwania się językiem angielskim, posługiwania się nowoczesna techniką informatyczną i komunikowania się, umiejętność twórczego myślenia, rozwiązywania problemów oraz umiejętności personalne i społeczne dostosowane do potrzeb zawodowych uczniów.
  2. Wprowadzenie skutecznego nauczania języków obcych- nauka języków obcych, a zwłaszcza języka angielskiego powinna być wdrażana na każdym przedmiocie w formie dwujęzyczności metod nauczania a w klasach I-III tworzenia klas dwujęzycznych. Nauka tego języka nie ma być samym w sobie celem ale jego wykorzystanie ma być narzędziem do zdobywania nowych umiejętności oraz wiedzy. Uczniowie powinni mieć okazje do optymalnego wykorzystania umiejętności językowych oraz możliwość uczenia się go w innej niż szkolna rzeczywistości.  Słownictwo z zakresu technologii informacyjnych, historii czy sztuki powinno pojawiać się w formie prezentacji multimedialnych czy własnej twórczości ucznia.
  3. Promowanie postaw aktywnych- wypracowania metodami warsztatowymi lub projektowymi ważnych postaw sprawczości i odpowiedzialności za swój osobisty rozwój szczególnie u uczniów z rodzin zagrożonych ubóstwem. Sporo uczniów zdolnych zdobywa nagrody i staje do konkursów ogólnopolskich z dobrymi wynikami a jednak nie maja możliwości, poprzez sytuacje rodzinną, do dalszego rozwoju i nauki w kraju jak i w Europie. Istnieje zatem realna i stała  potrzeba przygotowania młodych ludzi do różnorakiej aktywności w późniejszym czasie przełożona na aktywność zawodową lub społeczną.
  4. Podnoszenie kompetencji i przełamywanie barier interkulturowych- sama znajomość języka obcego nie gwarantuje poprawnej komunikacji w kontaktach z obcokrajowcami. Nauczyciele budują środowisko, w którym wiedza językowa i rzeczowa o krajach europejskich jest rozbudowana o szeroki kontekst treści związanych ze sztuką, kulturą i historią Europy. Wyjazdy i wycieczki krajowe oraz zagraniczne realizowane w naszej szkole corocznie pozwalają w bezpośrednim i żywym kontakcie z ludźmi rozwijać kompetencje europejskie i interkulturowe.
  5. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i podnoszenie poziomu jakości nauczania- każdy z nauczycieli uczących musi doskonalić swoja wiedzę i umiejętności zmieniających się metod nauczania i metod edukacji szczególnie w formach dynamicznie rozwijających się takich jak: technologie TIK, języki obce, aktywność sportowa.  Szkoła staje się miejscem twórczego rozwoju ucznia a nauczyciele zyskują możliwość bycia mentorem organizującym proces uczenia się niż przekazywującym wiedzę. Aktywnie podnosząc swoja wiedzę poprzez szkolenia i wyjazdy nauczyciele podnoszą jakość swojej pracy dydaktycznej i staja się przykładem postaw ustawicznego uczenia się, które staje się koniecznością na dzisiejszym rynku pracy. Prowadząc czy obserwując zajęcia nauczyciele rozwijają także swoje kompetencje, wzbogacają warsztat pracy i podnoszą poziom edukacyjny nie tylko swój ale także placówki.
  6. Współpraca europejska- nauka języków obcych, autentyczne materiały językowo-cywilizacyjne wzbogacające nauczanie, wyjazdy zagraniczne i projekty ogólnopolskie stanowią ważny element programu nie tylko edukacyjnego ale też wychowawczego i kulturowego szkoły. Współpraca międzynarodowa będzie ważnym źródłem wiedzy, pomysłów, dobrych doświadczeń na to, by efektowniej uczyć, pracować, doskonalić i dostosowywać się do zmieniającego świata.

     

II.   CELE W RAMACH EUROPEJSKIEGO PLANU ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2019-2021- określenie potrzeb środowiska szkoły pozwoliło na sformułowanie celów i działań oraz określenie spodziewanych efektów do wdrażania standardów edukacji europejskiej.

Cele europejskiego planu rozwoju szkoły to:

  1. podnoszenie jakości pracy  szkoły i kwalifikacji zawodowych nauczycieli oraz  podnoszenie jakości zarządzania szkołą poprzez szkolenia krajowe i zagraniczne oraz realizacja projektu Erasmus+ akcja KA 1„Mobilność kadry edukacji szkolnej”,
  2. dostosowanie form i metod pracy do europejskich standardów edukacyjnych, wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności praktycznych, szczególnie uczniów z dostosowaniami edukacyjnymi oraz uczniów zdolnych z rodzin zagrożonych ubóstwem, oraz realizacja projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, który ma na celu naukę języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabywanie nowych kompetencji do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia, aktywnego obywatelstwa europejskiego.
  3. wprowadzanie innowacyjnych i nowoczesnych metod edukacji poprzez metody aktywne, projekty zespołowe i projekty lokalne,
  4. rozwój europejskiej współpracy szkoły poprzez działania międzynarodowe szkoły, nawiązanie współpracy z szkołami europejskimi realizującymi projekt Erasmus+ Akcja KA2w ramach projektu partnerstw strategicznych i wymiany dobrych praktyk,
  5. wzmacnianie europejskiego wymiaru działań edukacyjno- wychowawczych i kulturowych szkoły, promocja wartości europejskich w lokalnym środowisku oraz na arenie międzynarodowej.

 

III. DZIAŁANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO PLANU ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2019-2025

 

III.1. Podnoszenie jakości pracy  szkoły i kwalifikacji zawodowych nauczycieli oraz  podnoszenie jakości zarządzania szkołą poprzez szkolenia krajowe i zagraniczne oraz realizacja projektu Erasmus+ AKCJA KA 1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej”.

Nauczyciele wszystkich przedmiotów zweryfikowali swój potencjał językowy w wyniku czego powstał projekt współpracy w celu podniesienia jakości kształcenia w zakresie danych przedmiotów z użyciem języka angielskiego. Kadra zarządzająca ustaliła swoje mocne i słabe strony w wyniku czego założyła własne cele edukacyjne.

Kompetencje Kadry pedagogicznej oraz kardy zarządzającej podnosić będziemy poprzez:

a)  doskonalenie języka angielskiego na przedmiotach: język angielski, WOS, historia, geografia, informatyka, nauczanie zintegrowane,

b)  doskonalenie kompetencji z zakresu nowoczesnych technologii informacyjnych i udział w europejskich oraz krajowych szkoleniach,

c) wprowadzenie  nauczania przedmiotów ogólnych,  zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów klas najmłodszych metodą CLIL,

d)   realizowanie dodatkowych zajęć poszerzających ofertę edukacyjna szkoły :nowoczesne techniki uczenia się”,

e) stworzenie warunków rozwijania się czynnych kompetencji językowych dla uczniów w zakresie języków obcych, wspieranie kompetencji uczniów, przygotowanie do nauki i pracy w środowisku międzynarodowym,

f)   przeprowadzenie warsztatów i szkoleń dla pozostałych nauczycieli naszej szkoły oraz szkół w naszej gminie,

g) nawiązanie współpracy i wymianę doświadczeń z nauczycielami innych szkół europejskich w celu zorganizowania wymiany międzyszkolnej,

h) poznanie nowych metod, organizacji procesu uczenia- nauczania,

i) inicjowanie nowych działań edukacyjnych i wychowawczych dla uczniów naszej szkoły, które mają na celu rozwój kompetencji kluczowych i dostosowanie nauczania do europejskich standardów edukacyjnych,

j)  podnoszenie kompetencji miękkich nauczycieli.

 

III.2 Dostosowanie form i metod pracy do europejskich standardów edukacyjnych, wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności praktycznych, szczególnie uczniów z dostosowaniami edukacyjnymi oraz uczniów zdolnych z rodzin zagrożonych ubóstwem. Projekt  KA 1„Ponadnarodowa mobilność uczniów” ma na celu nabywanie i rozwijanie przez polskich uczniów umiejętności uczenia się, naukę języków obcych, nabywanie nowych kompetencji do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia, aktywnego obywatelstwa europejskiego,

Jakość pracy szkoły będziemy rozwijać poprzez:

a) rozwijanie umiejętności pozyskiwania z różnych źródeł nawet zagranicznych wiedzy, porządkowanie i systematyzowanie jej, organizacja własnej nauki, współpraca w grupie realizującej określone zadania,

b) rozwijanie czynnych i biernych umiejętności w zakresie języków obcych, łatwość wypowiedzi i rozmowy z obcokrajowcami, przetwarzanie informacji w celu ich zrozumienia, rozumienie tekstów pisanych,

c) rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, rozwiązywania problemów, wspólne planowanie w grupie, realizacja zadań i szukanie kompromisów,

d) rozwijanie umiejętności pracy w zespole, umiejętności społecznych i personalnych uczniów poprzez wdrażanie metod aktywnych i projektów edukacyjnych,

e)  podnoszenie kompetencji dotyczących posługiwania się nowoczesna techniką informatyczną, komunikacyjną, realizowanie kursów e-learningowych, wykorzystywanie zasobów z różnych platform polskich i zagranicznych, zdobycie umiejętności programowania, wykorzystania oprogramowania anglojęzycznego w swojej pracy, wykorzystanie zasobów informacyjnych w mediach cyfrowych,

f) wzmacnianie u uczniów umiejętności potrzebnych do wszechstronnego rozwoju mającego na celu satysfakcję osobistą, sprawne  funkcjonowanie w życiu edukacyjnym i zawodowym,

g) wdrożenie metody zintegrowanego nauczania językowego CLIL i uczenie wybranych przedmiotów oraz grup uczniów przy włączeniu do procesu nauczania języka angielskiego,

h) korzystanie z nowych programów, materiałów edukacyjnych, opracowanie własnych zasobów także obcojęzycznych,

i) realizację treści programowych w sposób pozwalający optymalnie wykorzystywać nowoczesne metody pracy dydaktycznej i indywidualne zdolności uczniów oraz ich zasoby,

j) podnoszenie kompetencji miękkich takich jak: kreatywność, zarządzanie sobą w czasie, komunikatywność czy umiejętność pracy w zespole.

 

III.3 Wprowadzanie innowacyjnych i nowoczesnych metod edukacji poprzez metody aktywne, projekty zespołowe i projekty lokalne.

Nowoczesne działania edukacyjne będziemy wprowadzać  poprzez:

a) udział w szkoleniach, webinariach, kontakt z doradcami propagującymi nowe metody edukacyjno- wychowawcze zgłasza o charakterze europejskim,

b) rozwijanie i wzmacnianie kompetencji uczniów związanych z tworzeniem dokumentacji do wybranych zadań edukacyjnych, ustne i pisemne ćwiczenia językowe służące rozwijaniu kompetencji skutecznego oraz elastycznego porozumiewania się językiem angielskim,

c)   wspieranie uczniów w inicjowaniu nowych, ciekawych projektów edukacyjnych w środowisku szkolnym i  lokalnym,

d) zachęcanie i pomaganie w zdobywaniu informacji o konkursach gminnych i powiatowych a także do udziału w konkursach ogólnopolskich i europejskich,

e) opracowanie nowych programów i dostosowanie istniejących programów do potrzeb  uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów dolnych,

f) realizacja zajęć z uwzględnieniem metody zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego CLIL, która pozwala na lepsze utrwalenie słownictwa podstawowego i rozszerzonego,

g)  poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o klasy innowacyjne o połączonym języku polskim i angielskim jako wykładowym (klasy I-III)

h)  metody aktywne, metody projektów przedmiotowych a także interdyscyplinarnych,

i) wdrażanie obowiązkowych treści kształcenia za pomocą nowych metod dydaktyczno- wychowawczych służących skutecznemu rozwijaniu umiejętności i kompetencji uczniów potrzebnych we współczesnym świecie.

 

III.4. Rozwój europejskiej współpracy szkoły poprzez działania międzynarodowe szkoły, nawiązanie współpracy z szkołami europejskimi realizującymi projekt Erasmus+ Akcja KA2 w ramach projektu partnerstw strategicznych i wymiany dobrych praktyk.

Europejską współprace będziemy rozwijać poprzez:

a)  indywidualny udział nauczycieli i uczniów w międzynarodowych warsztatach szkoleniowych,

b)  ealizację projektu internetowego na platformie eTwinningowej ze szkołami z innych krajów europejskich, umożliwienie uczniom za pomocą tej platformy oraz FB możliwości korespondencji z innymi młodymi europejczykami,

c)   poszukiwanie różnymi drogami kontaktów z nauczycielami z innych szkół europejskich,

d)  realizacje szkoleń kadry edukacyjnej w różnych instytucjach doskonalenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich, kontakt z edukatorami europejskimi, z którymi można dzielić się pasją, twórczością i pomysłami, obserwacja i prowadzenie zajęć typu  job shadowing i/lub teaching assignment,

e)  realizację projektu europejskiego Erasmus+KA 2 partnerstw strategicznych i wymiany dobrych praktyk,

f) realizacje wymiany europejskiej młodzieży ze szkołą, z która nawiążemy kontakty dzięki Erasmus+KA1 mobilność kadry nauczycielskiej.

 

III.5. Wzmacnianie europejskiego wymiaru działań edukacyjno- wychowawczych i kulturowych szkoły, promocja wartości europejskich w lokalnym środowisku oraz na arenie międzynarodowej.

Europejski wymiar szkoły w środowisku lokalnym będziemy rozwijać poprzez:

a)  promowanie i udział uczniów w konkursach międzynarodowych o różnym charakterze,

b)  organizacje wewnętrznych konkursów także w języku angielskim i niemieckim,

c)  realizacje szkolnych projektów tematycznych,

d) korzystanie z europejskich mediów i zasobów edukacyjnych i kulturowych takich jak wystawy, muzea, galerie w czasie trwania wyjazdów i wycieczek,

e)  wzbogacenie w miarę możliwości zasobów bibliotecznych w literaturę europejską, albumy, filmy itp.

 

PODSUMOWANIE

Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Jabłowie oczekują, że opracowany plan na lata 2019-2025, podjęte działania, zdobyte kwalifikacje i kompetencje uczniów i nauczycieli pozwolą na pełną realizację wszystkich założonych celów.

Chcemy by nasza szkoła, jako instytucja oświatowa, dzięki podwyższonym działaniom pracować będzie w sposób innowacyjny na rzecz swoich uczniów i pracowników oraz zyska wymiar europejskiej edukacji młodzieży.

Oczekujemy, że dzięki podjętym działaniom będzie stawała się instytucją wychodząca naprzeciw potrzebom uczniów i rodziców tak, aby nadążali za zmieniającym i unowocześniającym się światem. Naszym pragnieniem jest, aby nasi absolwenci byli spełnionymi obywatelami Europy, aktywnie tworzyli rzeczywistość, w której będą żyć, uczyć się i pracować. Chcemy wyposażyć ich w umiejętności i wiadomości potrzebne do znakomitego radzenia sobie na rynku pracy. Aby mogli  poruszać się swobodnie po Europie posługując się biegle językiem obcym, mieszkać i pracować tam, gdzie bliska ich sercu jest kultura i klimat danego kraju.

 

Jabłowo, dn. 07.01.2019 r. 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 07.01.2019
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 marca 2019 14:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: administrator
Ilość wyświetleń: 606
05 marca 2019 14:48 (administrator ) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)