EUROPEJSKI PLAN ROZWOJU
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. Jana Brzechwy w JABŁOWIE
NA LATA 2019-2025
WSTĘP
Szkoła XXI wieku to szkoła szybko zmieniającej się rzeczywistości. Intensywny rozwój technologii informacyjnej, ogromne możliwości komunikowania się i migracje ludzi związane od potrzeb edukacyjnych poprzez zawodowe do kulturowo- poznawczych są jednym z głównych nośników tych zmian. Niezbędnymi warunkami do tego, aby młody człowiek spełniał swoją rolę społeczną są: ukończone kształcenie, zdolność uczenia się, zdobyte i rozwinięte kompetencje kluczowe. Wśród kompetencji kluczowych, w kontekście europejskim, najwyższą wartość ma: porozumiewanie się w językach obcych, posługiwanie się ciągle unowocześnianymi technikami informatycznymi i komunikacyjnymi, umiejętność korzystania z różnych, nawet obcojęzycznych źródeł informacji oraz wykorzystania swoich zasobów w życiu prywatnym i zawodowym. Ważna jest także umiejętność współpracy w grupie, współdziałania w zespołach zadaniowych także międzynarodowych. Z tym związana jest także umiejętność organizowania własnej pracy, swoich współpracowników oraz umiejętność rozwiązywania problemów.
Jako nauczyciele kształcimy najlepiej jak potrafimy młodych Europejczyków. Przygotowujemy do pracy nie tylko w kraju ale i za granicą. Powinniśmy także na swoim przykładzie pokazać jak odnaleźć się w zmieniającej rzeczywistości, dlatego sami powinniśmy kształcić się za granicą i pokazywać, jak przekraczać granicę i rozwijać się na wielu płaszczyznach. Chcemy być przykładem aktywności i innowacyjności w pracy, chcemy być inspiratorami dla naszych uczniów, nauczyć jak przystosować się i kształcić w tempie zmieniającego się świata. Chcemy pokazać, jak radzić sobie na rynku pracy i odpowiadać na nowoczesne, europejskie standardy edukacyjne i zawodowe.
Kiedy perspektywą dla szkoły są nowoczesne standardy edukacyjne Rada Pedagogiczna naszej szkoły przeanalizowała potrzeby środowiska szkolnego i wyznaczyła tory rozwoju europejskiego naszej placówki dotyczące: kształcenia uczniów, podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, innowacyjności i wzmocnienia kompetencji uczniów i nauczycieli.
I. WYNIKI ANALIZY POTRZEB ŚRODOWISKA SZKOLENEGO
Cele, które mają pomóc podnieść jakość pracy, zrozumieć potrzeby i wdrożyć europejski wymiar edukacji to:
II. CELE W RAMACH EUROPEJSKIEGO PLANU ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2019-2021- określenie potrzeb środowiska szkoły pozwoliło na sformułowanie celów i działań oraz określenie spodziewanych efektów do wdrażania standardów edukacji europejskiej.
Cele europejskiego planu rozwoju szkoły to:
III. DZIAŁANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO PLANU ROZWOJU SZKOŁY NA LATA 2019-2025
III.1. Podnoszenie jakości pracy szkoły i kwalifikacji zawodowych nauczycieli oraz podnoszenie jakości zarządzania szkołą poprzez szkolenia krajowe i zagraniczne oraz realizacja projektu Erasmus+ AKCJA KA 1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej”.
Nauczyciele wszystkich przedmiotów zweryfikowali swój potencjał językowy w wyniku czego powstał projekt współpracy w celu podniesienia jakości kształcenia w zakresie danych przedmiotów z użyciem języka angielskiego. Kadra zarządzająca ustaliła swoje mocne i słabe strony w wyniku czego założyła własne cele edukacyjne.
Kompetencje Kadry pedagogicznej oraz kardy zarządzającej podnosić będziemy poprzez:
a) doskonalenie języka angielskiego na przedmiotach: język angielski, WOS, historia, geografia, informatyka, nauczanie zintegrowane,
b) doskonalenie kompetencji z zakresu nowoczesnych technologii informacyjnych i udział w europejskich oraz krajowych szkoleniach,
c) wprowadzenie nauczania przedmiotów ogólnych, zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów klas najmłodszych metodą CLIL,
d) realizowanie dodatkowych zajęć poszerzających ofertę edukacyjna szkoły :nowoczesne techniki uczenia się”,
e) stworzenie warunków rozwijania się czynnych kompetencji językowych dla uczniów w zakresie języków obcych, wspieranie kompetencji uczniów, przygotowanie do nauki i pracy w środowisku międzynarodowym,
f) przeprowadzenie warsztatów i szkoleń dla pozostałych nauczycieli naszej szkoły oraz szkół w naszej gminie,
g) nawiązanie współpracy i wymianę doświadczeń z nauczycielami innych szkół europejskich w celu zorganizowania wymiany międzyszkolnej,
h) poznanie nowych metod, organizacji procesu uczenia- nauczania,
i) inicjowanie nowych działań edukacyjnych i wychowawczych dla uczniów naszej szkoły, które mają na celu rozwój kompetencji kluczowych i dostosowanie nauczania do europejskich standardów edukacyjnych,
j) podnoszenie kompetencji miękkich nauczycieli.
III.2 Dostosowanie form i metod pracy do europejskich standardów edukacyjnych, wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności praktycznych, szczególnie uczniów z dostosowaniami edukacyjnymi oraz uczniów zdolnych z rodzin zagrożonych ubóstwem. Projekt KA 1„Ponadnarodowa mobilność uczniów” ma na celu nabywanie i rozwijanie przez polskich uczniów umiejętności uczenia się, naukę języków obcych, nabywanie nowych kompetencji do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia, aktywnego obywatelstwa europejskiego,
Jakość pracy szkoły będziemy rozwijać poprzez:
a) rozwijanie umiejętności pozyskiwania z różnych źródeł nawet zagranicznych wiedzy, porządkowanie i systematyzowanie jej, organizacja własnej nauki, współpraca w grupie realizującej określone zadania,
b) rozwijanie czynnych i biernych umiejętności w zakresie języków obcych, łatwość wypowiedzi i rozmowy z obcokrajowcami, przetwarzanie informacji w celu ich zrozumienia, rozumienie tekstów pisanych,
c) rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, rozwiązywania problemów, wspólne planowanie w grupie, realizacja zadań i szukanie kompromisów,
d) rozwijanie umiejętności pracy w zespole, umiejętności społecznych i personalnych uczniów poprzez wdrażanie metod aktywnych i projektów edukacyjnych,
e) podnoszenie kompetencji dotyczących posługiwania się nowoczesna techniką informatyczną, komunikacyjną, realizowanie kursów e-learningowych, wykorzystywanie zasobów z różnych platform polskich i zagranicznych, zdobycie umiejętności programowania, wykorzystania oprogramowania anglojęzycznego w swojej pracy, wykorzystanie zasobów informacyjnych w mediach cyfrowych,
f) wzmacnianie u uczniów umiejętności potrzebnych do wszechstronnego rozwoju mającego na celu satysfakcję osobistą, sprawne funkcjonowanie w życiu edukacyjnym i zawodowym,
g) wdrożenie metody zintegrowanego nauczania językowego CLIL i uczenie wybranych przedmiotów oraz grup uczniów przy włączeniu do procesu nauczania języka angielskiego,
h) korzystanie z nowych programów, materiałów edukacyjnych, opracowanie własnych zasobów także obcojęzycznych,
i) realizację treści programowych w sposób pozwalający optymalnie wykorzystywać nowoczesne metody pracy dydaktycznej i indywidualne zdolności uczniów oraz ich zasoby,
j) podnoszenie kompetencji miękkich takich jak: kreatywność, zarządzanie sobą w czasie, komunikatywność czy umiejętność pracy w zespole.
III.3 Wprowadzanie innowacyjnych i nowoczesnych metod edukacji poprzez metody aktywne, projekty zespołowe i projekty lokalne.
Nowoczesne działania edukacyjne będziemy wprowadzać poprzez:
a) udział w szkoleniach, webinariach, kontakt z doradcami propagującymi nowe metody edukacyjno- wychowawcze zgłasza o charakterze europejskim,
b) rozwijanie i wzmacnianie kompetencji uczniów związanych z tworzeniem dokumentacji do wybranych zadań edukacyjnych, ustne i pisemne ćwiczenia językowe służące rozwijaniu kompetencji skutecznego oraz elastycznego porozumiewania się językiem angielskim,
c) wspieranie uczniów w inicjowaniu nowych, ciekawych projektów edukacyjnych w środowisku szkolnym i lokalnym,
d) zachęcanie i pomaganie w zdobywaniu informacji o konkursach gminnych i powiatowych a także do udziału w konkursach ogólnopolskich i europejskich,
e) opracowanie nowych programów i dostosowanie istniejących programów do potrzeb uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów dolnych,
f) realizacja zajęć z uwzględnieniem metody zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego CLIL, która pozwala na lepsze utrwalenie słownictwa podstawowego i rozszerzonego,
g) poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o klasy innowacyjne o połączonym języku polskim i angielskim jako wykładowym (klasy I-III)
h) metody aktywne, metody projektów przedmiotowych a także interdyscyplinarnych,
i) wdrażanie obowiązkowych treści kształcenia za pomocą nowych metod dydaktyczno- wychowawczych służących skutecznemu rozwijaniu umiejętności i kompetencji uczniów potrzebnych we współczesnym świecie.
III.4. Rozwój europejskiej współpracy szkoły poprzez działania międzynarodowe szkoły, nawiązanie współpracy z szkołami europejskimi realizującymi projekt Erasmus+ Akcja KA2 w ramach projektu partnerstw strategicznych i wymiany dobrych praktyk.
Europejską współprace będziemy rozwijać poprzez:
a) indywidualny udział nauczycieli i uczniów w międzynarodowych warsztatach szkoleniowych,
b) ealizację projektu internetowego na platformie eTwinningowej ze szkołami z innych krajów europejskich, umożliwienie uczniom za pomocą tej platformy oraz FB możliwości korespondencji z innymi młodymi europejczykami,
c) poszukiwanie różnymi drogami kontaktów z nauczycielami z innych szkół europejskich,
d) realizacje szkoleń kadry edukacyjnej w różnych instytucjach doskonalenia nauczycieli w wybranych krajach europejskich, kontakt z edukatorami europejskimi, z którymi można dzielić się pasją, twórczością i pomysłami, obserwacja i prowadzenie zajęć typu job shadowing i/lub teaching assignment,
e) realizację projektu europejskiego Erasmus+KA 2 partnerstw strategicznych i wymiany dobrych praktyk,
f) realizacje wymiany europejskiej młodzieży ze szkołą, z która nawiążemy kontakty dzięki Erasmus+KA1 mobilność kadry nauczycielskiej.
III.5. Wzmacnianie europejskiego wymiaru działań edukacyjno- wychowawczych i kulturowych szkoły, promocja wartości europejskich w lokalnym środowisku oraz na arenie międzynarodowej.
Europejski wymiar szkoły w środowisku lokalnym będziemy rozwijać poprzez:
a) promowanie i udział uczniów w konkursach międzynarodowych o różnym charakterze,
b) organizacje wewnętrznych konkursów także w języku angielskim i niemieckim,
c) realizacje szkolnych projektów tematycznych,
d) korzystanie z europejskich mediów i zasobów edukacyjnych i kulturowych takich jak wystawy, muzea, galerie w czasie trwania wyjazdów i wycieczek,
e) wzbogacenie w miarę możliwości zasobów bibliotecznych w literaturę europejską, albumy, filmy itp.
PODSUMOWANIE
Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Jabłowie oczekują, że opracowany plan na lata 2019-2025, podjęte działania, zdobyte kwalifikacje i kompetencje uczniów i nauczycieli pozwolą na pełną realizację wszystkich założonych celów.
Chcemy by nasza szkoła, jako instytucja oświatowa, dzięki podwyższonym działaniom pracować będzie w sposób innowacyjny na rzecz swoich uczniów i pracowników oraz zyska wymiar europejskiej edukacji młodzieży.
Oczekujemy, że dzięki podjętym działaniom będzie stawała się instytucją wychodząca naprzeciw potrzebom uczniów i rodziców tak, aby nadążali za zmieniającym i unowocześniającym się światem. Naszym pragnieniem jest, aby nasi absolwenci byli spełnionymi obywatelami Europy, aktywnie tworzyli rzeczywistość, w której będą żyć, uczyć się i pracować. Chcemy wyposażyć ich w umiejętności i wiadomości potrzebne do znakomitego radzenia sobie na rynku pracy. Aby mogli poruszać się swobodnie po Europie posługując się biegle językiem obcym, mieszkać i pracować tam, gdzie bliska ich sercu jest kultura i klimat danego kraju.
Jabłowo, dn. 07.01.2019 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Jabłowie